Co czytają Polacy i czy czytelnictwo naprawdę umiera?

Hej, hej! Dzisiaj wybrałam temat trochę lżejszy, każdy z nas słyszał już o spadkach czytelnictwa w Polsce i na świecie. Sama zastanawiałam się nad tą sprawą, przeglądałam statystyki i w głowie konfrontowałam je z rzeczywistością.

Ankiety przeprowadzane przez Bibliotekę Narodową

Często słyszymy w telewizji o spadku czytelnictwa. Skąd w ogóle biorą się te statystyki? Biblioteka Narodowa przeprowadziła ankietę wśród 3000 osób i wynika z nich, że 63% z ankietowanych nie przeczytało żadnej książki w danym roku. Co dziesiąty Polak przeczytał natomiast więcej niż 7 pozycji. Przeglądając również jak wypadamy na tle Europy okazuje się, że zajmujemy dopiero 25. miejsce. W porównaniu do Szwecji, która prowadzi w tym rankingu wypadamy naprawdę blado.

Co czytają Polacy?

W Polsce najchętniej czytane są kryminały oraz romanse. King, Sapkowski, Cejrowski, E.L. James, Paula Hawkins, Rowling, Chmielewska, Steel, czy Bonda, to nazwiska, które padają najczęściej w odpowiedzi na pytanie: "Co czytasz?". Nie mogę się nie zgodzić, że sama również najczęściej słyszę te odpowiedzi. Nie ma na tej liście niestety moich ulubionych nazwisk, ale wśród tych wymienionych nasze gusta nie odbiegają od czytelników z innych państw.

Czy czytelnictwo naprawdę umiera?

Patrząc na wyżej wymienione statystyki, można tak stwierdzić. Jednak nie traćmy nadziei. Ja sądzę, że czytelnictwo idzie w dobrą stronę. Coraz więcej młodych ludzi czyta książki. Zauważam w swoim otoczeniu bardzo dużo młodzieży czytającej książki. Czy to ważne, co aktualnie czytają? Niekoniecznie, doceniam, że wyrabiają ten nawyk. Być może z czasem przejdą do ambitniejszej literatury. Mówi się, że młodsi nie czytają, a ja zaryzykuję i powiem, że to właśnie starsi nie czytają.

Mam wrażenie, że ponownie rodzi się moda na czytanie. Być może są książki, które aktualnie wpisują się w jakieś trendy, np. książki youtuberów, powodują, że młodzi ludzie sięgną po coś papierowego. Bardzo cieszy mnie widok człowieka z książką w ręce. Czytajmy publicznie, zawsze miło się na to patrzy.

Źródło: http://www.newsweek.pl/styl-zycia/raport-czytelnictwa-w-polsce-ile-ksiazek-czytaja-polacy-,artykuly,409201,1.html

Napiszcie mi w komentarzach, co Wy sądzicie o spadku czytelnictwa. Jak to wygląda w Waszym otoczeniu? Zauważacie obojętność, czy raczej ekscytację literaturą? Zapraszam również do obserwowania bloga i Facebooka ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz