Jak napisać idealnego mejla do wydawnictwa?

Cześć! Chciałam Wam okropnie podziękować za świetny odbiór mojego poprzedniego wpisu, dotyczącego współpracy z wydawnictwami. Tak jak obiecałam dzisiaj mam dla Was coś bardziej konkretnego, więcej szczegółów i dokładny opis mejla "idealnego", zapraszam.

Długo zastanawiałam się, jak przejrzyście przekazać Wam moje rady. Ostatecznie postanowiłam je wypunktować i podzielić na akapity. Mam nadzieję, że wszystko będzie przystępne. Między punktami znajdziecie mojego przykładowego mejla, ale z góry ostrzegam, że możecie się na nim wyłącznie wzorować, ponieważ jego treść należy do mnie.

1. Informacje ogólne
  • Nie wysyłaj wiadomości do wielu adresatów na raz! To jest bardzo istotne, ponieważ osoby z działu marketingu na pewno sprawdzą to, czy wysyłasz wiadomość tylko do nich, czy do wszystkich wydawnictw, które wpadły Ci do głowy, a przecież każdy chce się czuć tym jedynym.
  • Staraj się wysyłać mejla na dział marketingu, jeśli takiego mejla nie udało Ci się znaleźć, to wybierz ogólnego mejla stworzonego do kontaktu, a zostaniesz przekierowany do odpowiedniej osoby.
  • Swoją wiadomość wysyłaj w dni robocze, najlepiej w godzinach 9-12. Wysyłanie wiadomości w weekend może sprawić, że Twoja prośba zaginie w czeluściach przepełnionych skrzynek wydawnictw.
  • Wpisując tytuł mejla wpisz bezpośredni jego temat, czyli w tym przypadku możesz tam napisać "Współpraca recenzencka".
2. Wstęp i pierwszy akapit
  • NIGDY nie rozpoczynaj mejla słowem "witam". Mejla rozpoczynamy zawsze od kulturalnego "dzień dobry", które lepiej wpisuje się w zasady savoir vivre.
  • W pierwszym akapicie miło będzie, jeśli się przedstawisz, najlepiej ujawnić:
    • imię, nazwisko i wiek,
    • wpisz również nazwę swojego bloga,
    • napisz od jak dawna prowadzisz swoją stronę,
    • przedstaw wstępne statystyki, czyli liczbę wyświetleń strony, możesz również zamieścić liczbę obserwatorów, lub liczbę odsłon z ostatniego tygodnia.
3. Drugi i najważniejszy akapit
  • Zamieść informację, że jesteś zainteresowany współpracą z wydawnictwem i wypisz kilka tytułów, które Cię interesują. Możesz również dopisać, że jesteś otwarty na różne inne propozycje ze strony wydawnictwa. Zawsze wybieraj książki z nowości i zapowiedzi, ponieważ to one znajdują się na dziale promocji.
  • Jeśli kiedyś czytałeś lub recenzowałeś już książkę tego wydawnictwa, to warto o tym wspomnieć, aby złapać dodatkowego plusa.
  • Zawsze układaj tę część wiadomości pod konkretne wydawnictwo. Będzie im miło, jeśli wymienisz ich pozycje oraz wykażesz pewien entuzjazm.
4. Trzeci akapit
  • Teraz czas na to, co Ty możesz zaoferować wydawnictwu. Wypunktuj, gdzie udostępnisz swoją recenzję! Im więcej miejsc, tym lepiej dla Ciebie. Wspomnij o grupach na Facebooku, podlinkuj swój fanpage, lubimyczytac.pl i inne strony również będą mile widziane.
  • Napisz o tym, że Twoi czytelnicy to głównie grupa docelowa wydawnictwa.
  • Tutaj również jest miejsce na chwilę nieskromności. Powiedz o tym, że recenzujesz starannie i jeśli jesteś w stanie określić przybliżony czas recenzji, to również będzie dla Ciebie plusem.
5. Zakończenie mejla
  • Najpierw podlinkuj próbkę swoich możliwości.
  • Jeśli chcesz możesz od razu wysłać adres wysyłki, aby nie wymieniać kolejnych bezsensownych mejli. Zrób to jednak taktownie, podkreśl, że nie nakazujesz im wysłać tej paczki.
  • Na końcu zamieść zawsze miły zwrot np. "Pozdrawiam i życzę miłego dnia".
  • Zakończ mejla swoim nazwiskiem i linkiem do strony głównej bloga.

Mam nadzieję, że udało mi się przekazać Wam wszystkie informacje, jeśli chodzi o pisanie takiego mejla. Jeśli chcesz się ze mną skontaktować to bardzo chętnie i szczerze odpowiem na Wasze wszystkie pytania. Zapraszam do kontaktowania się ze mną przez moją stroną na Facebooku, którą znajdziecie po prawej stronie mojego bloga i na mojego mejla: Miazekola@gmail.com. 

Chętnie będę kontynuowała serię wpisów kierowaną do blogerów, jeśli macie pomysły na kolejne wpisy, dajcie znać w komentarzach ;)